Telemarketing je spolu s direct mailem, reklamou s přímou odezvou a on-line marketingem hlavním nástrojem přímého marketingu. Cílem přímého marketingu neboli direct marketingu je komunikovat přímo s přesně vybranými zákazníky. A to kvůli tomu, aby zástupci firmy mohli mít okamžitou odezvu, a vybudovat si tak se svými zákazníky dlouhodobé vztahy.

Telemarketing je cílenou marketingovou komunikací, která využívá telefon.

Co je telemarketing

Telemarketing je prostředkem, který usnadňuje dorozumívání mezi firmou a jejím zákazníkem. Jde vlastně o cílenou komunikaci, která využívá telefon. Tato komunikace se zaměřuje na nalezení, získání a rozvíjení vztahů se zákazníky.

Telemarketing je ovšem také užitečným nástrojem v případě realizace marketingových průzkumů.

Aktivní telemarketing

V případě aktivního telemarketingu zpravidla mluvíme o tom, že důvodem kontaktování zákazníka je nabídka obchodního charakteru. Sama iniciativa vychází ze společnosti, operátoři tedy cíleně oslovují klienty.

Využití aktivního telemarketingu

Aktivní telemarketing nachází využití nejen v případě prodeje po telefonu. Firmy jej využívají třeba i v průzkumu trhu.

Pasivní telemarketing

Naopak v případě pasivního telemarketingu iniciativa vychází od spotřebitele. Platí, že na příchozí hovory, které se nejčastěji týkají zjištění dalších informací, sdělení stížností či provedení objednávky, odpovídají vyškolení operátoři.

Výhody telemarketingu

  • Rychlá, flexibilní, jednoduchá telefonická komunikace.
  • Telefonická komunikace, která je možná prakticky odkudkoli.
  • Rychlé sdělení i získání odpovědi.
  • Během hovoru probíhá záznam dat, který je možné po ukončení hovoru ihned vyhodnotit.
  • Telefonickou komunikaci lze dobře utajit před konkurencí.

Nevýhody telemarketingu

  • Vyšší náklady.
  • Zákazník nemá možnost prodávané zboží či službu vidět, prodej je proto obtížnější.
  • Pro část české veřejnosti je aktivní telemarketing obtěžující.

Call centra

Aktivní a pasivní telemarketing se uskutečňují v tzv. call centrech, kde operátoři vyřizují jak příchozí a odchozí hovory, ale také hromadné e-maily, faxy nebo dopisy. Call centra často slouží i jako centra zákaznické podpory (zákaznická centra), kde se vyřizují objednávky, reklamace nebo nejrůznější dotazy.

Vyškolení operátoři

Call centra by měla také vylepšovat image společnosti. Vyškolení operátoři, pracující buď v interním, nebo externím call centru, musí během telefonických rozhovorů reprezentovat image dané firmy.

Interní call centrum

Interní call centrum je součástí konkrétní firmy. Operátoři tohoto call centra pracují s interními systémy, spolupracují s dalšími pracovníky firmy, zpracovávají agendu pouze této firmy a v rámci telemarketingu se orientují spíš na příchozí hovory.

Externí call centrum

Externí call centrum není organickou součástí firmy, ale jeho provozovatelem je jiná firma, a to na základě smlouvy.

Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>