Sponzoring je jedním ze způsobů podpory vlastní značky či zboží. A to prostřednictvím finančního příspěvku či nefinanční podpory, které firma záměrně cílí třeba do oblasti sportu, vědy, vzdělávání nebo kultury. Cílem sponzoringu, jenž klade velký důraz na marketingový přínos pro sponzora, je především zviditelnění vlastní značky.

Sponzoring klade důraz na marketingový přínos pro sponzora.

Sponzoring versus reklama

Jak se sponzoring liší od reklamy? V prvé řadě tím, jak funguje. Reklama, která slouží k prezentaci vlastností výrobků či služeb dané společnosti, se snaží přimět příjemce sdělení ke změně jeho chování, tedy k jakési akci. Sponzoring si naopak klade za cíl spojit značku s hodnotami sponzorovaného subjektu.

Pozitivnější vnímání

Sponzoring, který slouží hlavně k posilování známosti dané značky, je navíc na rozdíl od reklamy veřejností vnímán mnohem pozitivněji. Ovšem na druhou stranu – sponzoring nelze v žádném případě považovat za jakousi formu mecenášství.

Oblasti sponzoringu

Sponzoring se nejčastěji zaměřuje na oblast sportu, vědy, výzkumu a vzdělávání, kultury či charity. Nejoblíbenější oblastí je pro sponzory jednoznačně sport.

Příklady sponzoringu

Sponzoring staví na kontextu. Například televizní pořady o vaření sponzorují výrobci potravin. Sportovní pořady jsou zase sponzorovány výrobci sportovního oblečení nebo obuvi.

Pro zajímavost – jestliže znáte kultovní horor Texaský masakr motorovou pilou, měli byste vědět i to, že hlavním sponzorem tohoto filmu byla značka nářadí Husquarna.

Co všechno lze sponzorovat?

  • sportovní týmy a sportovci
  • politické strany
  • cizokrajná zvířata v zoo
  • celebrity
  • televizní pořady
  • celovečerní filmy
  • sportoviště
  • školy
  • webové stránky
  • projekty

Sponzoring televizních pořadů

Pravidla pro sponzoring v televizi v České republice stanovuje zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Tento zákon zakazuje, aby sponzor přímo ovlivňoval obsah pořadu.

Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání dále zakazuje sponzorování zpravodajství a publicistiky a rovněž hodnocení vlastností výrobku ve sponzorském vzkazu.

Formy prezentace v televizi

A jak vůbec poznáte, že je televizní pořad sponzorován? Například úvodní znělkou, která zahrnuje sponzorský vzkaz, zobrazením loga na obrazovce (tj. injektáží) nebo zobrazením loga ve studiu.

Sponzorské dary

Na sponzoring necílí pouze soukromé společnosti. Sponzorství je doménou také některých nadací a fondů či významných osobností. V jejich případě však sponzorství často přechází do sféry mecenášství.

Odpočitatelná položka ze základu daně

Sponzoringu se mohou účastnit i běžní zaměstnanci nebo podnikatelé. Platí přitom, že sponzorské dary mohou (nejen pro ně) sloužit jako prostředek ke snižování daní. Sponzorské dary jsou totiž v tuzemsku odpočitatelnou položkou ze základu daně.

Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>