Public relations neboli PR představuje komunikaci a vytváření vztahů, které směřují jak dovnitř firmy, tak se orientují na veřejnost. Ostatně public relations, jejíž podstatnou činností je publicita, se často přezdívá „vztahy s veřejností“.

 O public relations se často mluví jako o vztazích s veřejností.

Komunikační mix

Public relations spolu s osobním prodejem, reklamou, podporou prodeje, přímým marketingem a účastí na veletrzích a výstavách spadá do tzv. komunikačního mixu.

Dosažení firemních cílů

Tímto komunikačním mixem, který zahrnuje jak osobní, tak neosobní formu komunikace, se manažer prostřednictvím optimální kombinace různých nástrojů pokouší dosáhnout marketingových, a tím i firemních cílů.

Co je public relations

Public relations je řízenou obousměrnou komunikací určité firmy. Tato obousměrná komunikace, která se váže na různé druhy veřejnosti (zaměstnance, zákazníky, dodavatele, akcionáře, vládní a správní orgány, obecnou veřejnost atd.), má za cíl poznat a ovlivňovat veřejné mínění, získat porozumění veřejnosti a vybudovat dobré jméno a pozitivní obraz firmy v očích veřejnosti.

Jedním z hlavním cílů public relations je dosáhnout pozitivní publicity a mediální odezvy, a to umístěním (tiskové) zprávy v médiích.

Pozitivní publicita

Public relations se zaměřuje na pozitivní publicitu. Cílem této publicity je informovat veřejnost prostřednictvím nějakého sdělovacího prostředku (internetu, tiskovin, televize, rádia) o charakteristických rysech, výhodách nebo užitečnosti daného výrobku či služby.

Informační složka public relations

Publicita, která často slouží i k podpoře firemního image nebo firemního názoru, je tedy informační složkou public relations. Zahrnuje především:

  • pravidelné psaní tiskových zpráv
  • vydávání vlastních novin nebo časopisů
  • kontakty s médii

Sponzoring

Do nástrojů public relations odborníci často zahrnují i sponzoring. Sponzoring je jedním ze způsobů podpory vlastní značky nebo zboží. A to prostřednictvím finančního příspěvku či nefinanční podpory, které firma záměrně cílí třeba do oblasti sportu, vědy, vzdělávání nebo kultury.

Cílem sponzoringu, jenž klade velký důraz na marketingový přínos pro sponzora, je především zviditelnění vlastní značky.

Public relations vs. reklama

Public relations má s reklamou několik společných bodů. A to:

  • Využívají stejná média.
  • Vyžadují systematičnost a soustavnost.
  • Pracují s cílovými skupinami.
  • Neobejdou se bez kreativity.
  • Vytvářejí image podniku.
  • Orientují se podle podobných schémat marketingového plánování nebo marketingového výzkumu.

Mezi public relations a reklamou jsou však i velké rozdíly:

  • Public relations působí na širokou veřejnost, a ne pouze na zákazníky. Reklama se orientuje na konkrétní tržní segment.
  • Public relations je dlouhodobou záležitostí. Reklama chce zvýšit prodej v co nejkratším čase.
  • Public relations prodává sympatie, porozumění či dobrou vůli. Reklama naopak výrobky či služby.
Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>