Podpora prodeje se spolu s přímým marketingem, reklamou, public relations a osobním prodejem řadí k nástrojům komunikačního mixu. Komunikační mix je přitom (vedle produktu, ceny a distribuce) jednou ze složek marketingového mixu.

 V rámci podpory nachází uplatnění slevové kupony, slevy na další nákup nebo vzorky zdarma.

Co je podpora prodeje

Podpora prodeje je krátkodobým stimulem, který se zaměřuje na zvýšení prodeje určitého výrobku nebo služby. A to prostřednictvím toho, že firma svým potenciálním zákazníkům nabídne krátkodobé výhody.

Jarmila Přikrylová a Hana Jahodová ve své publikaci Moderní marketingová komunikace přitom podporu prodeje definují jako „soubor marketingových aktivit, které přímo podporují kupní chování spotřebitele, zvyšují efektivnost obchodních mezičlánků či motivují prodejní personál“.

Náklady na podporu prodeje

Náklady na podporu prodeje v současné době v případě některých produktů překračují výdaje na reklamu. Podpora prodeje, která mimo jiné reaguje na změny v chování spotřebitelů, totiž na rozdíl od reklamy nabízí jednoznačný a konkrétní motiv ke koupi.

Nástroje podpory prodeje

K nástrojům podpory prodeje patří nepravidelné akce jako zvýhodněné ceny, slevové kupony, ceny v soutěžích, vzorky zdarma, účast na výstavách a veletrzích, předvádění produktů nebo realizace ochutnávek.

Podpora prodeje se ovšem větví do několika typů, z nichž každý používá své vlastní nástroje:

1. Spotřební podpora prodeje

V rámci spotřební podpory prodeje, která si klade za cíl zvýšit především objem prodeje a tržního podílu, nachází uplatnění především:

  • Předvádění produktu, které je doplněno vzorkem výrobků zdarma, nebo ochutnávkou.
  • Merchandising, který podněcuje zrakové, sluchové a čichové vnímání zákazníka a v ideálním případě jej vede k nákupu. K marchandisingu se řadí i značení prodejních tras, stojany, koše nabízející zboží v akci, nabídkové sestavy či zvýrazněné aranžování.
  • Drobné upomínkové předměty.
  • Účast na výstavách a veletrzích.
  • Slevové kupony.
  • Sleva na další nákup.
  • Vzorky zdarma.
  • Vyzkoušení zboží zdarma.

2. Obchodní podpora prodeje

Obchodní podpora prodeje se zaměřuje na podporu tzv. obchodních mezičlánků – tedy prodejců, kteří zboží či služby od výrobců prodávají konečným spotřebitelům. V tomto případě podpora prodeje používá následující nástroje:

  • Různé typy slev.
  • Zboží zdarma nebo za symbolickou cenu.
  • Motivační programy – například odměny za zvyšování objemu prodejů.
  • Soutěže v prodeji.
  • Garance zpětného odkupu zboží.

3. Podpora prodeje obchodního personálu

Tento typ podpory se pokouší motivovat prodejní tým k vyšším výkonům. Motivace přitom probíhá prostřednictvím:

  • Soutěží, které se zaměřují na prodej nebo získání nových zákazníků.
  • Odborných školení nebo společných informačních setkání.
  • Ocenění výkonu například zájezdem do zahraničí.
  • Prodejních pomůcek.
Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>