Stanovit si konkrétní cíle, vytvořit marketingový plán a zaujmout určitou marketingovou strategii je jedním z nejtěžších rozhodnutí všech manažerů. Pokud je marketingový plán spolu s marketingovou strategií uveden do praxe, manažeři mluví o tzv. marketingové akci.

 V případě, že je marketingový plán uveden do praxe, mluvíme o marketingové akci.

Co je marketingový plán

Prostřednictvím marketingového plánu se manažeři chtějí dosáhnout marketingových cílů, které si dopředu vytyčili. Tyto marketingové cíle se přitom odvíjí od tržního podílu, vývoje trhu a růstu.

Marketingovým cílem manažerů může být například dosažení vyšších tržeb, anebo udržení dosavadní tržby s nižším marketingovým rozpočtem.

Vytyčení marketingového plánu

S ohledem na své zkušenosti manažeři říkají, že vytvoření marketingového plánu je mnohem jednodušší, než jej posléze uvést do praxe. Tento marketingový plán by měl být s pomocí určité strategie realizován efektivně.

Na co se zaměřit

Manažeři se při tvorbě marketingového plánu zaměřují především na cílové trhy, ale i na tržní segmenty, ve kterých by se firma mohla z konkurenčního hlediska co nejlépe uplatnit. Pro každý tržní segment by společnost měla mít přitom vypracovaný samostatný marketingový plán.

Plánování konkrétních činností

V případě marketingového plánu mluvíme také o plánování konkrétních činností. Tato plánování by měla odpovídat zejména na následující otázky:

  • Co se bude dělat?
  • Kdy se to bude dělat?
  • Kdo je za to zodpovědný?
  • Kolik to bude stát?

Marketingový mix

V rámci marketingového plánu by se měl manažer zaměřit také na tzv. marketingový mix, který zahrnuje nové produkty, osobní prodej, reklamu, podporu prodeje, ceny a distribuce.

Na každý prvek marketingového mixu by měl vypracovat samostatnou marketingovou strategii, v níž by se měl rovněž vypořádat s možnými hrozbami, kritickými problémy či příležitostmi.

Příklad konkrétního programu

Firma chce získat vyšší podíl na trhu. Manažer se proto rozhodne, že se zaměří na zvýšení podpory prodeje. Tento marketingový plán, který chce podpořit prodej výrobků či služeb dané firmy, by měl v prvé řadě zahrnovat:

  • Speciální nabídky a konkrétní data.
  • Seznam veletrhů, kterých se firma zúčastní.
  • Prezentaci na nových prodejních místech.
  • Ostatní propagační akce (inzerce v médiích, roznos letáčků atd.).

Marketingová akce

Jestliže je marketingový plán (anebo marketingová strategie) uveden do praxe, následuje tzv. marketingová akce. Tato marketingová akce směřuje k dosažení strategických marketingových cílů.

Zatímco marketingový plán (anebo marketingová strategie) odpovídá na otázky CO (uděláme) a PROČ (to uděláme), marketingová akce se zabývá otázkami KDO (to udělá), KDE (to udělá), KDY (to udělá) a JAK (to udělá).

Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>