Co si pod pojmem marketingová strategie představit? Jde o jakousi marketingovou logiku neboli „plán hry“, který směřuje k dosažení vytčeného cíle. Marketingová strategie se přitom zpravidla překrývá s celkovou strategií podniku. Pokud je marketingová strategie realizována, mluvíme o marketingové akci.

Marketingová strategie směřuje k dosažení vytčeného cíle.

Co je marketingová strategie

S pomocí marketingové strategie se manažer snaží dosáhnout vytyčených marketingových cílů. Tyto cíle se běžně odvíjí od marketingových proměnných – tj. od tržního podílu, vývoje trhu a růstu.

Marketingovým cílem manažerů může být například dosažení vyšších tržeb, anebo udržení dosavadní tržby s nižším marketingovým rozpočtem.

Vypracování marketingové strategie

Podle manažerů je naplánování marketingové strategie mnohem jednodušší, než ji uvést do praxe. Jestliže chce být firma úspěšná, musí se snažit, aby dokázala svou marketingovou strategii realizovat efektivně.

Zaměření marketingové strategie

Na co by se měla marketingová strategie zaměřit? Na cílové trhy, ale i na tržní segmenty, ve kterých by se firma mohla z konkurenčního hlediska co nejlépe uplatnit. Odborníci radí, že pro každý tržní segment by společnost měla mít vypracovanou samostatnou marketingovou strategii.

Marketingový mix

V rámci marketingové strategie by se měl manažer zaměřit také na tzv. marketingový mix, který zahrnuje nové produkty, osobní prodej, reklamu, podporu prodeje, ceny a distribuce.

Na každý prvek marketingového mixu by měl vypracovat samostatnou marketingovou strategii, v níž by se měl rovněž vypořádat s možnými hrozbami, kritickými problémy či příležitostmi.

Programy konkrétních činností

Z marketingových strategií následně vznikají programy konkrétních činností. Tyto programy by měly odpovídat na následující otázky:

  • Co se bude dělat?
  • Kdy se to bude dělat?
  • Kdo je za to zodpovědný?
  • Kolik to bude stát?

Příklad konkrétního programu

Firma chce získat vyšší podíl na trhu. Manažer se proto rozhodne, že jako marketingovou strategii použije zvýšení podpory prodeje. Plán této marketingové strategie, která chce podpořit prodej výrobků či služeb dané firmy, by měl v prvé řadě zahrnovat:

  • Speciální nabídky a konkrétní data.
  • Seznam veletrhů, kterých se firma zúčastní.
  • Prezentaci na nových prodejních místech.
  • Ostatní propagační akce (inzerce v médiích, roznos letáčků atd.).

Marketingová akce

V případě, že je marketingová strategie implementována do praxe, mluvíme o tzv. marketingové akci. Tato marketingová akce směřuje k dosažení strategických marketingových cílů.

Zatímco marketingová strategie odpovídá na otázky CO (uděláme) a PROČ (to uděláme), marketingová akce se zabývá otázkami KDO (to udělá), KDE (to udělá), KDY (to udělá) a JAK (to udělá).

Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>