Guerilla marketing je komplexní marketingovou koncepcí, která je určena hlavně pro malé a střední firmy. Tyto firmy nemají tolik finančních prostředků, aby mohly využít technik klasického marketingu.

Až sedmdesát procent guerilla marketingu se týká komunikace.

Co je guerilla

Pojem guerilla pochází ze španělštiny a v překladu znamená „drobná záškodnická válka“. Síla guerilla marketingu tkví hlavně ve stylu komunikace. Guerilla marketing proto splývá s marketingovou komunikací, nebo je dokonce přímo jako marketingová komunikace označován.

Složky marketingového mixu

I když se až sedmdesát procent guerilla marketingu týká komunikace, uplatnění tohoto typu marketingu ovlivňuje rovněž zbývající části marketingového mixu. Tedy i výrobek, cenu a distribuci.

Guerilla marketing a guerillová komunikace

V případě guerilla marketing a guerillové komunikace jde zejména o získání pozornosti zákazníků a tvorbu zisku. Firma přitom může vsadit pouze na své vlastní síly a nápady svých zaměstnanců a používat méně finančně náročné způsoby komunikace.

Nestandardní média

Guerilla marketing se spolu s guerillovou komunikací nezaměřují na tradiční média. Využívají spíš média nestandardní, která dokážou lépe přitáhnout pozornost veřejnosti.

Jde třeba o veřejná prostranství, lavičky, sloupy veřejného osvětlení, odpadkové koše nebo interiéry obchodů či restaurací.

Frekventovaná místa

Guerilla marketing využívá také netradiční objekty, které se nacházejí na frekventovaných místech. Často ovšem spoléhá i na rozdávání letáků nebo vzorků, a to přímo na ulicích.

Co guerilla marketing zahrnuje?

  • zajímavou myšlenku
  • kreativní přístup
  • tvořivost
  • rychlost
  • nápaditost

Hlavní taktiky guerilla marketingu

  • udeřit na nečekaném místě
  • zaměřit se na přesně vytipované cíle
  • ihned se stáhnout zpět

Agresivní a útočná forma guerilla marketingu

Guerilla marketing v současnosti zaujímá výrazněji agresivnější a útočnější strategii, prostřednictvím níž bojuje s konkurencí pomocí rychlých výbojných akcí, které jsou uskutečněné na nečekaném místě.

Levná publicita

Těmito akcemi lze vyvolat rozruch či zvýšenou pozornost, čehož se mohou chytnout i klasická média. Firma tak díky tomu může získat levnou sekundární publicistu.

Guerilla marketing v praxi

  • Reklama na knihu Román pro ženy – milostné dopisy v metru: V roce 2001 se v pražském metru zhruba s měsíčním odstupem objevilo celkem šest milostných dopisů, prostřednictvím kterých pan A hledal svoji ztracenou lásku Marii. Ukázalo se, že autorem těchto dopisů je spisovatel Michal Viewegh a že se vlastně jedná o guerillovou kampaň zaměřenou na Vieweghovu novinkovou knihu Román pro ženy. Milostnými dopisy v metru nežili pouze pasažéři. Věnovala se jim také nejen tuzemská, ale i zahraniční média jako německé ARD a ZDF a francouzské TF1.
  • Taxík Nivea: Společnost Nivea propagovala nový samoopalovací krém Nivea Sun. Z jednoho vozidla taxislužby se tak na jeden den stalo do bronzova opálené reklamní médium.
  • Lavička Kit Kat: Lavičky v parku se na určitou dobu proměnily v čokoládové tyčinky Kit Kat, které částačně vykukovaly z notoricky známého červeného obalu.

Další firmy, které využily guerilla marketing

  • IKEA
  • Adidas
  • Vodafone
  • O2
  • Česká spořitelna
  • Skoly.cz
Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>