Zkratka FMCG (Fast Moving Consumer Goods) v sobě skrývá označení pro rychloobrátkové spotřební zboží, které se prodává rychle, ve velkém množství a za nízkých nákladů. FMCG často spadá pod B2C, což je druh marketingu, jehož cílovou skupinou jsou široké cílové skupiny lidí.

K rychloobrátkovému zboží patří potraviny, nápoje, ale i káva.

FMCG a CPG

Pro rychloobrátkové zboží, pod kterým se rozumí nejčastěji nakupované spotřební zboží, jako jsou potraviny či nápoje, se nepoužívá pouze pojem FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Rychloobrátkové zboží se označuje také jako CPG (Consumer Packaged Goods).

Rychloobrátkové zboží

Rychloobrátkovým spotřebním zbožím se konkrétně myslí výrobky, které se prodávají rychle a při relativně nízké ceně a mají také omezenou dobu spotřeby (tedy nejsou trvanlivé).

Výrazný zisk

Dále rovněž platí, že rychloobrátkové zboží (FMCG) přináší svým prodejcům za krátkou dobu výrazný zisk. Rychloobrátkové výrobky se totiž velmi rychle spotřebovávají, a to v řádu dnů, týdnů, měsíců a maximálně jednoho roku.

Zákazníci tak FMCG produkty nakupují ve velkém množství. I když mají jednotlivé kusy rychloobrátkového zboží velmi nízkou marži, je to vynahrazeno právě velkým objemem prodaných rychloobrátkových výrobků.

Příklady rychloobrátkového zboží

  • toaletní potřeby (zubní pasta, toaletní papír, kartáček na zuby, papírové kapesníky, vlhčené ubrousky atd.)
  • potřeby pro nejmenší děti (dětské plenky, vlhčené ubrousky, dětské kosmetické produkty atd.)
  • kosmetické zboží (šampony, sprchové gely, krémy, make-upy, řasenky, oční stíny, odličovací tampony atd.)
  • úklidové a čisticí prostředky (jar, tablety do pračky, prášek na praní, osvěžovač WC, sáčky do odpadkového koše, houbičky, drátěnky atd.)
  • léky a doplňky stravy
  • potraviny (pečivo, mléko, těstoviny, brambory atd.)
  • káva (mletá káva, zrnková káva, kávové kapsle)
  • doplňky k SodaStreamu (sirupy, bombičky CO2 atd.)
  • nápoje (perlivé a neperlivé vody, džusy, pivo, víno atd.)
  • další věci s rychlým opotřebením (baterie, žárovky, oblečení, obuv, případně elektronika atd.)

FMCG a B2C

Jak již bylo uvedeno, FMCG spadá pod B2C. Podstata pojmu B2C, neboli Business to customer, spočívá v tom, že na jedné straně stojí firma (právnická osoba) a na druhé straně pak koncový zákazník (angl. customer; fyzická osoba). B2C se tedy vztahuje ke klasickému marketingu a označuje prodej výrobků či služeb firmy koncovým spotřebitelům.

B2C a internet

Pojem B2C, tedy Business to customer, se začal poprvé ve velkém používat v 90. letech 20. století. K B2C se začaly hlásit především on-line obchody i ostatní společnosti, které své výrobky a služby prodávaly (a případně stále prodávají) koncovým spotřebitelům prostřednictvím internetu.

Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>