Pojem customizace (neboli kastomizace) je užíván nejen v oblasti marketingu, ale také v oblasti PR, reklamy či informatiky. Pod tímto pojmem si lze vlastně představit uzpůsobení produktCustomizace je uzpůsobení zboží a služeb na míru zákazníkovi.ů tomu, aby odpovídaly přesným požadavkům zákazníka.

 

Co je customizace

Pod pojmem customizace si můžete představit to, že firma vytváří (popř. uzpůsobuje) svým zákazníkům výrobky či služby přímo na míru. I když firma v tomto případě přizpůsobuje své produkty individuálním požadavkům, přesto dokáže své výrobky či služby produkovat v masovém měřítku.

Finální podoba výrobku

Customizace, která souvisí s obchodováním a samozřejmě i s nákupem konkrétních výrobků či služeb, má samozřejmě své mantinely. I když si zákazník může určit finální podobu výrobku, tento výrobek může být sestaven pouze ze standardizovaných komponentů, jež firma nabízí.

Customizace v praxi

Příkladem customizace produktu může být projekt společnosti Mixit, prostřednictvím kterého si můžete vytvořit své vlastní müsli. Jednoduše stačí, když na internetových stránkách této firmy zakliknete položky, ze kterých by se mělo to vaše müsli skládat (tj. ovesné vločky, kukuřičné lupínky, rozinky, sušený ananas atd.).

Takto namíchanou vlastní směs vám poté buď doručí pošta, nebo si ji můžete vyzvednout na některém z odběrných míst společnosti.

Další příklady customizace

V jakých případech se customizace, tedy úprava produktu podle specifických potřeb daného zákazníka, dále uplatňuje?

  • V oborech IT, kdy si může zákazník předem určit svou počítačovou sestavu.
  • V případě prodeje automobilů, kdy zákazník může předem definovat výbavu, barvu vozu, anebo možnosti financování.
  • V případě šití oblečení (či dalších textilních výrobků) na míru.
  • Některé společnosti nabízejí možnost vlastního návrhu prstenů, ale i brýlí nebo bylinkových směsí.

Nevýhody customizace

Co je hlavní nevýhodou customizace? V prvé řadě customizace může navýšit cenu zboží, než je zákazník ochoten zaplatit. Navíc, jakmile začne společnost požadované zboží vyrábět, zákazník již nemůže zrušit objednávku.

Pokud se později zákazník rozhodne zboží vyrobené na míru prodat, může mít pouze malou prodejní hodnotu. Toto zboží může být také pouze těžko opravitelné.

Marketingový mix z pohledu na spotřebitele

Pro zajímavost, v současné době manažeři nepracují pouze s modelem marketinového mixu známým jako 4P. Tj. product = výrobek, price = cena, place = místo a promotion = podpora.

Manažeři totiž často na tento marketingový mix nahlížejí z pohledu zákazníka zvaného customer. A tak pracují s modelem 4C, kdy product je nahlížen jako customer value, cena jako customer costs, místo prodeje jako convenience a popora jako communications.

Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>