Branding bývá označován také jako politika obchodní značky. Branding jinými slovy zahrnuje škálu všech úkonů, které vedou k vybudování úspěšné obchodní značky neboli brandu.

Branding je označován jako politika obchodní značky.

Co je brand

Brand neboli obchodní značka označuje značku konkrétního výrobku, konkrétní služby, konkrétní organizace nebo také konkrétního člověka. Za obchodní značku přitom není považováno pouze logo.

Hodnoty versus kvalita

Důležité je i to, jak zákazníci danou značku vnímají a jak se ztotožňují se zbožím nebo službou, které tato obchodní značka poskytuje. Na druhou stranu však obchodní značka nevypovídá o kvalitě produktu, nýbrž definuje jeho hodnoty.

Význam značky

V čem spočívá hlavní význam značky? Obchodní značka neboli brand slouží k identifikaci produktu. Je rovněž považována za účinnou formu marketingové komunikace. A nakonec, značka má vliv i na image samotné firmy.

Zajímavostí je, že obchodní značka tvoří kolem dvaceti procent hodnoty podniku. V některých případech ovšem může jít o více než polovinu hodnoty daného podniku.

Dělení značky na dvě složky

Obchodní značka se dělí celkem na dvě základní složky. Rozlišujeme:

  • Podstatu značky (tj. duši značky) a její osobnost.
  • Identitu značky, která je vytvářena jménem, grafickým systémem produktu (například logem), marketingem a také prodejní a komunikační strategií.

Podstata brandingu

Branding staví na strategii vedoucí k odlišení produktu nebo služby, a to s cílem budování hodnoty jak pro zákazníka, tak pro majitele značky. Platí, že v praxi nacházejí uplatnění celkem čtyři základní strategie značky. Jsou to:

  • Strategie značky jednotná pro celou firmu,
  • značka pro skupinu produktů,
  • značka produktové řady,
  • individuální značky.

Strategie značky

Strategie značky zahrnuje škálu všech úkonů, které vedou k vybudování úspěšné obchodní značky neboli brandu. Jde především o výběr značky, logo, slogan, komunikaci se zákazníky, posilování jména značky nebo tvorbu cen.

Hlavní cíl brandingu

Podle odborníků si branding klade za cíl hlavně to, aby se daná obchodní značka napojila na životní prostor člověka nebo cílové skupiny lidí a stala se jejich kulturním symbolem. Obchodní značka neboli brand by přitom měl:

  • Vytvářet v lidech důvěru.
  • Uspokojovat potřebu hodnot.
  • Vytvářet prostředí spolehlivosti a přívětivosti.

České nejhodnotnější značky

  1. Škoda Auto
  2. ČEZ
  3. Budweiser Budvar
  4. Seznam.cz
  5. Pilsner Urquell
  6. Kofola
  7. ČSOB
  8. Unipetrol
  9. Česká pojišťovna
  10. Komerční banka

(Zdroj: Jakubíková, Dagmar: Strategický marketing – Strategie a trendy)        

Zahraniční nejhodnotnější značky

  1. Coca-Cola
  2. Apple
  3. IBM
  4. Google
  5. Microsoft
  6. GE
  7. McDonald´s
  8. Intel
  9. Samsung
  10. Toyota

(Zdroj: Jakubíková, Dagmar: Strategický marketing – Strategie a trendy)

Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>