Podstata pojmu B2C, neboli Business to customer, spočívá v tom, že na jedné straně stojí firma a na druhé straně pak koncový zákazník (angl. customer). B2C se tedy vztahuje ke klasickému marketingu a označuje prodej výrobků či služeb firmy koncovým spotřebitelům.

V oblasti B2C firmy často využívají internetové obchody neboli e-shopy.

B2C a internet

Pojem B2C, tedy Business to customer, se začal poprvé ve velkém používat v 90. letech 20. století. K B2C se začaly hlásit především on-line obchody i ostatní společnosti, které své výrobky a služby prodávaly (a případně stále prodávají) koncovým spotřebitelům prostřednictvím internetu.

Tři úrovně B2C

Můžeme rozlišovat zpravidla tři úrovně B2C modelu:

1. úroveň: Informace

V případě první úrovně B2C informuje o službách a výrobcích. Webová stránka společnosti tak plní funkci elektronického katalogu či letáku.

2. úroveň: Zpětná vazba

Druhá úroveň modelu B2C se vztahuje k možnostem zpětné vazby, kterou na webových stránkách firmy vytvářejí například interaktivní formuláře, on-line chat nebo možnosti komentářů. K této úrovni také patří komunikace s firmou prostřednictvím sociální sítě, na níž má daná společnost svůj profil.

3. úroveň: Nákup zboží a služeb

Třetí úroveň modelu B2C je pak tvořena samotným prodejem zboží či služeb koncovým zákazníkům. K prodeji produktů přitom ideálně dochází prostřednictvím firemního internetového obchodu (e-shopu). Zákazníci mohou za nakoupené produkty platit buď on-line, nebo hotově na dobírku.

E-shop

V oblasti B2C (Business to customer) tedy firmy často využívají internetové obchody neboli e-shopy. Základem každého internetového obchodu bývá katolog výrobků, které jsou zpravidla řazeny do kategorií.

Informace o firmě

Kromě toho, že v e-shopech mohou zákazníci využít i funkci vyhledávání produktů, e-shop musí také povinně obsahovat také informace o firmě, která internetový obchod provozuje. A to především kontaktní údaje a obchodní podmínky.

Nákup v e-shopu

Jak v e-shopu nakupovat? Jednoduše tak, že vybrané zboží vložíte do košíku. Jestliže nejste v daném internetovém obchodu registrováni, vyplníte své kontaktní údaje. Poté zvolíte způsob platby (online, nebo na dobírku), případně ještě vložíte slevový kód, a objednávku potvrdíte.

B2C e-commerce

S e-shopy a B2C souvisí také pojem B2C e-commerce, který označuje veškeré obchodní transakce, které jsou uskutečňované prostřednictvím internetu nebo dalších elektronických prostředků. B2C e-commerce se přitom zaměřuje na koncové zákazníky.

Elektronický marketing

Nosný prvkem B2C e-commerce jsou hlavně internetové obchody, které prodávají různé zboží či služby. K tomuto pojmu se vztahuje také větší část činností, které spadají pod elektronický marketing. A to třeba e-mail marketing (např. posílání newsletterů) nebo online reklama.

 

Tip: Zkuste reklamu přes články na tématických webech. Např. v systému Placla.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>